Frederik Bagger Copenhagen
Frederik Bagger ble etablert i 2014. I dag selger selskapet mer enn 450 forskjellige eksklusive produkter i mer enn +500 butikker i Norden. Det er også etablert selvstendige digitale butikker i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland.
Vårt store varemerke er krystallglasset vårt som tåler ekstreme temperatursvingninger, oppvaskmaskin og som kommer med garanti mot glasspest.
Frederik Baggers visjon er å skape fremtidens tradisjoner ved å kontinuerlig utfordre en tradisjonstung industri gjennom innovative og moderne løsninger av høyeste kvalitet. Løsninger som anerkjenner arven og det store arbeidet som har blitt gjort, men som samtidig fryktløst går nye veier.
30 års designhistorie
En ny generasjon går sine egne veier
Frederik er sønn av designikonet Erik Bagger som med sitt eget designselskap leverte design for butikker og restauranter ved Museum of Modern Art, MOMA, i New York.
Allerede fra 2-årsalderen er Frederik Bagger med når faren jobber med hans design, blant annet Grand Cru-serien i samarbeid med Rosendahl, som i dag hører til blant de mest ikoniske danske design.
Frederik har designet Adda-kolleksjonen, som er en hyllest til datteren hans som også er fascinert av designkunsten
Kvalitet i verdensklasse
Frederik Bagger forteller om tankene bak de karakteristiske glassene.
Tilstedeværelse i 250 butikker
Den opprinnelige inspirasjonen var et gammelt whiskyglass som Frederik Bagger fant i en bar på New Zealand. Fra den gnisten sprang en mer utviklet visjon om hvordan et så eksklusivt produkt kunne finne veien inn i hverdagen. Det stilte store krav til materialvalg og design. Glasset måtte tåle oppvaskmaskinen og tåle både veldig varme og veldig kalde temperaturer.
Bly er en viktig del av tradisjonelle krystallglass, men kan potensielt utgjøre en helserisiko og et miljøproblem. Derfor valgte Frederik Bagger å jobbe med Crystaline, som er relativt dyrt, men 100 pst. blyfri og opprettholder krystallens ikoniske klarhet.
Når man så at etterspørselen ble en realitet, formulerte Frederik Bagger et mål om å være til stede i 250 butikker innen utgangen av 2015. Det målet ble nådd, akkurat når selskapets første nettside ble lansert.
Vekst og utvikling
Crispy Lowball og Crispy Highball kommer i butikkene og på nettsiden i slutten av 2015 og får en overveldende mottakelse av kundene.
Staying Power i farger
Frederik Baggers produkter når lenger og lenger ut med god hjelp av vellykket markedsføring, anerkjennende mediedekning der Frederik Bagger får muligheten til å dele visjonen bak produktene, og – fremfor alt – selve produktene.
En sterk palett av farger understreker at produktene er noe nytt og annerledes. Ikke krystallglass som hos besteforeldrene dine, men innovative og særegne produkter som føyer seg inn i en vakker og sterk tradisjon og flytter den til nye steder. Fargene utfordrer og oppfyller behovet hos den yngre generasjonen til å dekke et vakkert bord, som er noe annet og mer enn en hyllest til det som var.
Produktporteføljen utvides med stilrent porselen. En logisk utvikling, som markedene tar godt i mot. Krystall og porselen passer godt sammen.
Børsen kommer med et portrettintervju
Et ærlig intervju om å drive din egen designbedrift, løsrivelse, nytenkning og innovasjon
JANUAR 2018
Konsolidering og eksponering
Crispy Eightball ser dagens lys. En teknisk og ekstremt ambisiøs produksjon med et resultat som møtte bred anerkjennelse og stor kommersiell suksess.
Samtidig utvikler selskapet seg nå så raskt at det er behov for ekstern kapital for å støtte vekst og realisere de mange mulighetene som oppstår.
Karsten Ree som medeier
Ree Holding er det riktige valget faglig og verdimessig og sitter ved bordet fra 2018 når de viktige avgjørelsene skal tas.
Røde Kors samarbeid
Røde Kors inviterer Frederik Bagger til å være ambassadør for Røde Kors Klub 10
I 2019 designer Frederik Bagger blant annet et vakkert rosa vannglass som ble solgt over hele landet. Frederik Bagger er i dag en del av Røde Kors Klub 100.
AUGUST 2019
Bak designet
Danskene har nå tatt Frederik Baggers produkter på alvor, og derfor oppstår det også en interesse for personen bak visjonen og de vakre glassene. Dette fører for eksempel til deltakelse i det danske programmet “Kjenner du typen?"
Tidligere på året kom endelig Crispy Gatsby på markedet. Det var hele to år etter at designet var klart, men det var verdt ventetiden. Inspirasjonen fra The Roaring Twenties er tydelig og populær, og glasset får en veldig fin mottakelse.
I 2019 flytter Frederik Bagger også inn i den flotte eiendommen Grønnegade 36 etter en omfattende renovering i henhold til selskapets verdier og estetikk. Administrasjon og konseptbutikken i ett og samme, sjarmerende bygg som nikker både til tradisjon og til fremtiden.
Pop-up Shop i Oslo
Det etableres også en rekke spennende samarbeid. For eksempel dukker Frederik Bagger plutselig opp på en av Oslos mest eksklusive adresser i et samarbeid med den eksklusive norske livsstilsbloggeren, Camilla Pihl.
Skalering og fokus
Resirkulert emballasje
Corona gir Frederik Bagger og selskapet en sårt tiltrengt mulighet til å evaluere og styrke produktporteføljen. Etterspørselen fortsetter å øke, og ønsket om å dekke vakre bord blir ikke mindre av isolasjon og tid hjemme.
Tiden brukes også på å styrke selskapets fokus på bærekraft og resirkulering. Utgangspunktet er godt fordi glassene er blyfrie, selskapet resirkulerer også vannet i produksjonen, lager emballasje av resirkulert papp og papir, produserer i Europa og pakker produktene med papp og papir i stedet for plast.
Eksklusivt Gin-samarbeid
I 2020 lanseres et større samarbeid mellom Glacier Gin, som Rúrik Gíslason står bak, og Frederik Bagger. Kampanjefilmen er spilt inn på Island, hvor produktene blant annet også selges.
Adda-kolleksjonen
I begynnelsen av 2021 lanseres Adda-kolleksjonen, som er oppkalt etter Frederiks datter. Glassene er munnblåste, av meget høy kvalitet og eksepsjonelt tynne. Alt i tråd med etterspørselen, men unektelig en stor teknisk utfordring. Så gleden er stor, da glassene lever opp til de høye forventningene.
Frederik Bagger åpner nettbutikker i Sverige, Norge og Tyskland. Samtidig etableres det løpende samarbeid med nye interiørkjeder, blant annet norske Tilbords.
Film og Michelin stjerner
Det er ikke alltid tilfeldig når Frederik Baggers produkter blir sett på nasjonal TV for store direktesendinger eller i kveldsshowet. Du vil også ofte kunne kjenne igjen glass eller porselen i ulike filmproduksjoner.
Liker du god mat, er det også stor sannsynlighet for at du kommer over våre produkter. Det er fordi vi samarbeider med flertallet av danske og mange skandinaviske Michelin-restauranter og luksushoteller. For oss er det naturlig å se etter denne typen partnerskap, fordi vi har det høye faglige ambisjonsnivået til felles.
Du er medskaper
Fremtidens tradisjoner
Fremtiden byr på spennende prosjekter. Gled deg til en helt ny kolleksjon som bringer tradisjoner og det moderne i et helt nytt perspektiv.
Du er med på å skape fremtidens tradisjoner med oss. Takk fordi du følger med.